Shelly-enheter med både ingångar och utgångar är som standard konfigurerade för att styra utgångarna men kan också konfigureras för att användas fristående för att styra scener eller andra strömbrytare.
Ingångarna kan konfigureras för två huvudtyper av fysiska strömbrytare: återfjädrande tryckknapp eller vippströmbrytare.
Knapp betyder att det är en återfjädrande knapp ansluten till den.
Standardlläge (alternativ 1) så kommer den ändra utgången vid varje tryck på knappen. Det finns också ett cykel-läge (alternativ 2) på enheter som har 2 utgångar så man kan styra två utgångar med en knapp och stega igenom de olika varianterna.
Frånkopplaläge (alternativ 3) används för att ange att ingången inte ska styra utgången. Man kan då koppla scener eller andra aktiviteter till knappen. Sist så finns läget rörelsesensor (alternativ 4) som främst används när man ansluter en rörelsesensor till ingången och den kommer då att nollställa timern vid varje rörelse. Kan också användas om man t.ex. vill ha en knapp ansluten som aktiverar en korridorsbelysning eller liknande.
Strömbrytare betyder att knappen saknar fjäder och har 2 olika lägen. Man kan sedan välja om knappen ska ha ett läge för på och ett för av (alternativ 1) eller om den ska byta läget på/av på lampan vid varje ändring av läget på strömbrytaren (alternativ 2). Det senare alternativet är ofta att föredra.
Frånkopplat läge och rörelsesensor fungerar på samma sätt som vid en knapp (se ovan).
I Shelly appen kan man slå till en inställning för att visa knappens läge. Det kan vara bra för felsökning men även om ingången används tillsammans med en dörr/fönsterkontakt för att t.e.x visa om garagedörren är öppen eller stängd.
På knappn ser man då ett sträck som visar om ingången är på eller av.
Alla ingångar på en Shelly kan användas i trappkopplingar.
Har man en befintlig trappkoppling sätter man Shellyn vid lampan eller strömbrytaren närmast lampan. På ingången (SW) ansluter man sedan kedjan av strömbrytare och väljer läget strömbrytare och edge för att få rätt funktion. Man kan även sätta återfjädrande knappar på alla strömbrytare i trappkopplingen och sedan välja knapp-läget. Det går även att sätta alla knappar parallellt om man så önskar det.
För att koppla knappen till en sen väljer du knappen när du skapar scenen och sedan om den ska triggas med av/på eller för enkel-, lång- eller dubbelklick.
Man kan även konfigurera hur enhetes utgång ska bete sig efter ett strömavbrott. Valen är att den ska vara på, av eller behålla samma läge som innan strömavbrottet. Notera att vissa av standardlägena inte kan väljas beroende på vilken knapptyp som har valts ovan.
Det går även att invertera ingången om man t.ex. kopplat fel eller vill byta plats på av och på. Det går även att stänga av ingången helt om man vill.